Jornaler de les arts
Cornellà de Llobregat, 1994
Ser pagès de cap de setmana i historiador de l’art —estudiant dels fenòmens visuals per dir-ho d’una manera menys carca i polsosa—, crea un aiguabarreig de condicions propícies per a l’observació. Fixar-se detingudament en els elements que no acostumen a atreure la nostra mirada fa que el nostre imaginari es converteixi en un pou inesgotable d’idees i d’elements que són capaços d’entortolligar-se amb els temps passats, per tal de versar sobre el nostre present convuls i accelerat.
Ara bé, aquest present monopolitzat per l’art dels noms únics, dels suports virginals i del capitalisme que vessa de les cases de subhastes ha de confrontar-se a l’incipient art de la participació, de la quotidianitat i de la confluència de persones, idees i noves maneres de fer. Pràctiques i manifestacions artístiques més transversals, més allunyades de la veneració cristològica del fet artístic de l’antic règim, aquelles en les quals els autors de les respectives obres —enclaustrats en una cartel·la— creen en el públic epifanies superficials i genuflexions d’efecte dominó.
Dins de la renuncia o la negativa, més aviat la confusió, de no saber quin camí escollir em trobo dins d’una espècie de tros de terra on el sòl mig erm es converteix en bressol i receptacle de diverses collites. Els pagesos, aquells de veritat, saben perfectament que explotar un bocí del seu terreny amb el mateix producte, collita rere collita, xucla els nutrients de la terra i la producció minva amb els anys. Què millor que posar en practica la rotació de cultius? No he de ser tossut en voler plantar sobre meu una sola llavor, sinó anar provant diverses fórmules que facin de mi un camp fèrtil i productiu. I, si cal l’ús del guaret, no dubtaré en aferrar-m’hi perquè les pluges, el glaç i la calor facin del meu sòl confús, del meu cervell cagadubtes, un terreny preparat per fer néixer, brotar, noves llavors fins a trobar la combinació menys imperfecta.
Projectes:
Les llindes del temps
(Panteisme de carrer)
(Atles de guix)