MANEL ESCLUSA

Fotografia

(Vic, Barcelona, 1952)

foto Clara Gabrieli

S’inicia en la fotografia amb només vuit anys. Treballa en l’estudi fotogràfic del seu pare en imatge amb caràcter comercial des de 1966 fins a 1972.

Realitza la seva primera exposició el 1973 amb les sèries Git i Ahucs a la Galeria Aixelà de Barcelona.

El 1974 se li concedeix una beca de Fotografia de la Dotació d’Art Castellbach, i assisteix al costat de Koldo Chamorro als Stages Internationaux de la Photographie d’Arles (França) on té com a professors a fotògrafs de la talla d’Ansel Adams, Neal White, Arthur Trees, Ian Dieuzaide, Susan Felter, Denis Briat i Lucien Clergue.

El 1975 és professor al Grup-Taller d’Art Fotogràfic de Barcelona i posteriorment a l’Escola Nikon (1979-1980); Centre Internacional de Fotografia – Barcelona (1981-82); Institut del Teatre – Barcelona (1982-1983) i actualment, des de 1978 a EINA, Centre Universitari de Disseny i Art i des de 1982 a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya.

El 1976, juntament amb Pere FORMIGUERA, Rafael NAVARRO i Joan FONTCUBERTA, funda el grup Alabern, que reivindica la fotografia com a art.

Existeix en Manel Esclusa certa fixació per la foscor, la nit, les ombres i l’aigua, utilitzant l’espai urbà nocturn com a escenari principal en una part important del seu treball; la llum com a element arquitectònic; la foscor com a símbol; l’ombra com a imatge natural. Les llargues exposicions es transmuten en gest fotogràfic, en acció, en moviment. Les seves sèries més representatives són Sil-lepsis (1979-1981); Naus (1983-1996); Urbs de nit (iniciada el 1980); Aquariana (1986-1989); Trencadís (1992); Aiguallum (2000); Eclipsi (2005) i L’ombra del paisatge (2006-08).

Cal destacar dues sèries que plantegen una reflexió sobre els processos de creació en què participen Art i Ciència: Scantac (1995-2000); una sèrie d’autoretrats de l’interior del seu propi cap, utilitzant la tomografia axial computeritzada (TAC), una tècnica de visualització per rajos X i en 3D emprada per la ciència mèdica per al diagnòstic per imatge. Una reflexió sobre la interioritat del jo i el món, l’interior i l’exterior, microcosmos i macrocosmos. De nou la llum, aquest cop fora de l’espectre, la llum no visible per a l’ull, l’ombra, la foscor. I la sèrie El jardí d’humus (2006), que explora la degradació del suport fotogràfic i en conseqüència la creació d’una imatge fotogràfica nova a través de l’acció transformadora que produeix l’aigua, el temps i l’atzar, mitjançant un procés de cultiu i germinació en un laboratori. Fotografies de paisatges naturals alterats per la pròpia acció de la natura

Guanyador d’un Premi LAUS el 1985 per Quaderns d’Arquitectura i Urbanisme, el Prix du Lliure Photo 1988 a Les Rencontres Internationales de la Photographie i el Premi LAUS / ADGFAD de fotografia pel llibre Barcelona, ciutat imaginada. El llibre / objecte “des d’unes correspondències” – Manel Esclusa / Víctor Sunyol, va rebre el Premi LAUS Plata 2012 de Disseny Gràfic.

La seva obra està en col·leccions públiques i privades: Gabinet des Estampes et Photographie. Biblioteque National. París; Musée Réattu. Arles. Château d’Eau. Tolosa. Col·lecció de Fotografia Alcobendas; CCCB (Centre de Cultura Contemporània). Barcelona. Fundació Telefónica. Madrid; Fons d’Art de la Generalitat de Catalunya. Barcelona; Birmingham Museum of Art. Alabama; Museu de Fotografia Contemporània. PalauSoterra.Fundació Vila Casas.Torroella de Montgrí; Colection Ville de París; Musée de la Photographie.Charleroi; Col·lecció ARC. Madrid; Col·lecció Olor Visual Ernesto Ventós. Barcelona; Fundació Sorigué. lleida; Col·lecció Conselleria de Cultura de la Comunitat de Madrid; Col·lecció Fundació Forvm. Tarragona, entre d’altres.

 

PUBLICACIONS SELECCIONADES: .- Barcelona, ciutat imaginada.1988. Ed. Municipals Ajuntament de Barcelona; Silencis latents, Ed. Lunwerg, 2002; Manel Esclusa. PhotoBolsillo, La Fàbrica, Madrid, 2004; Barcelona, pell i ombra. Ed. Nova Era i Ed. Municipals Ajuntament de Barcelona, 2010; des d’unes correspondències-2005-2011.Manel Esclusa / Víctor Sunyol. Ed.Fotointerpreta. Barcelona.

QUÈ PROPOSO? en procès

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s